Nyår in Stockholm

Zoals iedereen ondertussen wel weet, via Instagram of Facebook, bracht ik de laatste dagen van het oude jaar én de eerste dag van het nieuwe jaar door in het pittoreske Stockholm.
Scandinavië stond al een aantal jaar op mijn bucketlist, maar ik kon maar geen travelbuddy vinden. Gelukkig kwam Laurens op mijn pad en wil hij net zo graag als mij de wereld zien. Yaay!!

Monteliusvägen

Zoals misschien niet iedereen weet, haat ik nieuwjaar echt zo hard. Ik vind het een dag zoals geen ander en het zorgt alleen maar voor problemen. Ik had tot nu toe nog nooit een oudejaarsavond zonder gedoe gehad en besloot daarom naar een ander land te trekken. Mijn ouders dachten er net hetzelfde over dus ook zij gingen met ons mee!
De keuze ging tussen Stockholm en Kopenhagen en spijt heb ik nog altijd niet. Al blijft Kopenhagen op mijn lijstje staan 😉 haha

Nybroplan

Donderdag 29 december

Normaal gezien vertrokken we donderdagochtend vanuit Brussel, maar door de dikke mist werd dit al snel late middag. Dit vond ik wel jammer aangezien het om 4u ‘s middags al pikke donker is in Stockholm. But watcha gonna do?

We kwamen aan in Arlanda Airport en namen de trein naar het centrum van Stockholm. De trein was zo modern, mooi en had een heel Scandinavisch uitzicht. Je kent de Scandinavische inrichting wel, zo was de trein ook ingericht,zo gaaf.

Onderweg naar ons hotel

Eenmaal aangekomen begaven we ons naar ons hotel. We verbleven in het Best Western Bentley’s hotel. Laurens en ik hadden een mooie grote kamer, alleen vond ik het wel enorm koud en de ene kleine verwarming was helaas niet voldoende haha. Maar verder was het wel echt een mooi hotel!

Ondanks dat het donker was hebben we wel nog een mooie wandeling gemaakt. Er is niks mooier als kerst in Stockholm. Ieder huis of gebouw is gedecoreerd met zo’n mooie lampjes! Ook alle straten zijn verlicht met kerstverlichting. Dat was echt zo sfeervol en gezellig, ik had meteen zin om lekker onder een dekentje uit het raam te staren naar alle verlichting.

Nybroplan stond natuurlijk ook op de planning. Dit is een pleintje waar er reuze opgelichte rendieren stonden. Echt zo mooi. Ook lagen hier allemaal chique hotels in de buurt, wat ik leuk vind om te zien.

We sloten onze eerste dag af in de Irish Pub met een biertje.

Vrijdag 30 december

Vroeg uit veren want ik moest en zou lang in de stad rondlopen nu het nog licht was haha in het donker zie je niet hoe mooi de gebouwen eigenlijk zijn. Dus wou ik lekker vroeg opstaan. Deze dag was mijn lievelingsdag omdat we eindelijk naar het Abba museum gingen. Ik ben gek op de film Mama Mia en was al de hele week Abba nummers aan het zingen als voorbereiding. Mijn excuses aan Laurens hiervoor 😉 sorry schat

Maar alvorens we naar het Abba museum ging wou ik nog graag naar Monteliusvägen wandelen. Dit ligt onder de oude stad en hier heb je een prachtig uitzicht over de stad. Het is helemaal niet moeilijk te vinden en echt een mooie wandeling!

Onderweg door de oude stad kwamen we ook het typische, maar oh zo mooie toeristenplekje tegen van de bovenste foto. Verder hebben bijna alle gebouwen in Stockholm zo’n mooie kleur!!! Maakt je dag meteen goed.

Tijdens onze wandeling stopte we ook bij mijn favoriete keten van Zweden. Joe & The Juice! Zij hebben echt de lekkerste sapjes van heel Stockholm.

Na onze wandeling naar Monteliusvägen wilde ik heel erg graag op Subway Tour. Stockholm staat bekend voor zijn artistieke metrostations en ik had er al zoveel over gelezen en gezien dat ik er zeker een aantal wilde bezoeken.

We kochten een ticketje voor 75 minuten en sprongen op de blauwe lijn. Deze heeft namelijk de mooiste stations. Hier zijn een aantal van mijn favorietjes.

• Kungsträdgården (dit was echt de mooiste!!)
  • T-centralen
  • Rådhuset
  • Solna Centrum

Vanuit Kungsträdgården konden we een tram nemen naar waar het Abba museum ligt. Dit is echt een aanrader voor als je in Stockholm bent. Ik heb mij er zo hard geamuseerd haha! Wanneer je binnenkomt hoor je de Abba muziek al. Heerlijk !! Doorheen het museum zijn ook verschillende podiums waar je kan zingen en dansen. Dit heb ik dan ook niet aan me laten voorbij gaan hahahha! Ik denk dat er nu wel zo’n 15 mensen zijn die mijn zang- en danskunsten op Dancing Queen op hun computer hebben staan. Nu maar hopen dat er geen meme komt hhaha!

Er was ook een opnamestudio waar je een liedje kon opnemen en dit hebben Laurens en ik dan ook zeker gedaan haha.

Wat ik nog zo leuk vond aan het museum was dat er overal spullen lagen die ze gedragen hadden of gebruikt hadden in hun video’s of optredens, zo leuk!

Natuurlijk kon ik niet naar Stockholm gaan zonder de famous Cinnamon Buns te proeven. Ik las online veel over Vetekatten en daar ging we ze dus ook proeven. Ikzelf ben er niet zo’n heel grote fan van, maar mama en papa vonden ze wel heel erg lekker.

Zaterdag 31 december

De laatste dag van het jaar was ook meteen onze laatste volledige dag in Stockholm. Laurens en ik waren al helemaal uitgeput van het wandelen (wij waren precies de oudjes haha) en wilden de dag graag rustig doorbrengen zodat we om 12u nog even fris waren.

Skeppsholmsbron

We begonnen de ochtend dan ook weer met een stevige wandeling naar Skeppsholmsbron. Hier heb je  het mooiste uitzicht op Stockholm vind ik persoonlijk. Na de toch wel redelijk lange wandeling (je kent het vast wel, vaders die zeggen de weg te weten en een hele omweg maken) gingen we nog eens goed winkelen en lekker uiteten om van de laatste dag te genieten.

Stockholm barst van de h&m’s. Niet normaal. In iedere straat vind je minstens 3 h&m’s en het raarste vanal is dat ze ook gewoon aangrenzen en dan ook nog eens tegenover elkaar liggen haha. Maar ik moet wel zeggen dat hun collectie veel mooier is als hier in België. Ook verkopen zij al beautyproducten van andere merken zoals L’oréal, Real techniques, NYX,  etc. Wat ik echt een pluspunt vind!

‘s Avonds gingen we naar het vuurwerk kijken in de Oude Stad van Stockholm. Nog nooit had ik zo’n mooi vuurwerk gezien. Het was echt zo mooi. Maar wat wel raar is, was dat alle pubs en bars om 12.30 al sloten?! Je kon dus nergens meer gaan drinken om het nieuwe jaar in te zetten en nachtwinkels kennen ze precies ook niet dus na een wandeling van 3km (we wilden echt graag wat drinken haha) lagen we terug in ons bed.

Zondag 1 januari

We hadden al vroeg een vlucht naar huis en hebben eigenlijk alleen maar lekker ontbeten in het hotel. Daarna sprongen we terug de vlieger op naar Amsterdam.

Stockholm is echt een super mooie stad en staat zeker tussen mijn favorieten. Als jij nog op zoek bent naar een mooie stad om in te citytrippen, dan moet je Stockholm toch zeker overwegen!

2 thoughts on “Nyår in Stockholm”